DICTIONARY

gap Editor’s TopicsNEW STANDARD
  • NEW STANDARD
  • FABRIC
  • VINTAGE

The Endless Charm of Vintage Fabrics   "ヴィンテージファブリック"の奥深さ

Children of the Discordance
A New Life for Old Bandanas
チルドレン オブ ザ ディスコーダンスが紡ぐ
バンダナの新たな物語

The world of textiles is a deep one.

 

In particular, vintage fabrics have an endless charm whereby the more you learn about them, the more that the textures of the materials make you feel nostalgic, the expression of weaves and patterns that are difficult to reproduce in modern times, and the cultural background implied by the various motifs draw one into this world.

 

“Children of the Discordance” (COTD) uses many of these vintage fabrics in its creations. Bandanas, in particular, are ordered and reused through unique routes from seven countries around the world, including the United States, Pakistan, Thailand and the Netherlands. In the past, the company has purchased about 40,000 bandanas a year, including dead stock and rare ones, and it uses the ones that are in good condition not only to make shirts and outerwear, but also shoes, bags and more.

 

This approach can be summarized in their brand philosophy of “one and only,” where products never have the same look. Each item is created using rare materials, deconstructed and reconstructed, and transformed into a patchwork that becomes a one-of-a-kind garment that can almost be called a piece of art.

 

“What’s interesting about vintage fabrics is that you can feel a strength that cannot be seen with the naked eye,” explains the designer. “The unique value and appeal of vintage fabrics is that no two fabrics are the same”. A unique depth that develops over time, along with colors and patterns that express feelings similar to people’s prayers, are used in a way that also changes depending on the time and place. There are probably many people who are fascinated by the potential of bandanas. Bandanas have told various stories over time and their charm, which captures the imagination of the viewer, will never fade.

ファブリックの世界は奥が深い。

 

特にヴィンテージファブリックは、どこか懐かしさを感じさせる素材の風合い、現代では再現がむずかしい織りや柄の表現、多様なモチーフが意味する文化的な背景など、知れば知るほど引き込まれていく魅力の底なしだ。

 

そんなヴィンテージファブリックをクリエーションで多く扱う「チルドレン オブ ザ ディスコーダンス(以下COTD)」。なかでもバンダナは、アメリカ・パキスタン・タイ・オランダなど世界7カ国から独自のルートで取り寄せリユースしている。デッドストックやレアものを含め、過去には年間約4万枚のバンダナを仕入れ、状態の良いものをシャツやアウターはもちろん、靴、バッグなどに落とし込んだという。

 

その理念は、プロダクトが決して同じ顔を持たないワンアンドオンリーを目指す彼らのブランド哲学に集約されるだろう。希少な素材を用い、解体再構築やパッチワークで仕立てられるアイテムの一つひとつが、もはやアートピースと言えるほど唯一無二のプロダクトへと昇華されている。

 

「ヴィンテージファブリックのおもしろいところは、目に見えない力強さを感じられるところ。ひとつとして同じものがないのが、ヴィンテージならではの価値であり醍醐味です。」とデザイナーは語る。時を重ねにじみでる独特の深みや、人々の祈りにも似た想いを表現する色柄。その用いられ方も時代や場所によって変化する。そんなバンダナの懐の深さに魅了された人も多いのではないだろうか。時代と共にさまざまな物語が生まれるバンダナ。見る者のイマジネーションを駆り立てるその魅力は、今後も色褪せることはない。

  • EDIT : DAISUKE SHOJI 
  •  PHOTO : KOJI YAMADA
CONTACT